Tack

Tack för de fina kommentarerna! Blev så glad! Att lära genom kameran är en sak som jag kommer att använda mig mer av.
Nästa veckas läxa kommer att involvera fotografering. Vi läser en bok tillsammans och eleverna ska med hjälp av foto illustrera det vi har läst. De har mobiltelefoner och vill gärna fota med dessa. Nästa vecka blir spännande. Jag är säker på att eleverna kommer att hitta många spännande lösningar.

TALA

Under hösten har jag funderat mycket på hur jag ska få eleverna att våga använda språket aktivt. Under mina år som lärare i engelska har jag använt många vanliga talövningar som att prata om en bild, skriva en dialog, låtsas beställa mat osv. Här kändes det inte rätt och jag vill inte vara den som pratar mest, jag kan ju prata och dessvärre är jag mycket bra på det!!!:)
Jag ville få de tre eleverna att prata med varandra och våga använda nya ord. Eleverna känner inte varandra särskilt väl, en är helt ny på skolan. Skulle vi få ut något av vår lilla grupp viste jag att de måste känna sig trygga i gruppen. Hur gör jag det när en av dem inte förstår något jag säger, som sagt jag är väldigt van vid att använda ord för att förklara vad jag vill!!!
Vid första tillfället vi träffades alla tre tog jag med akvarellpennor, papper och penslar. Vilket lyckokast, ibland ska man ha tur! Vi ritade/målade alla fyra och det blev naturligt att be varandra skicka pennor med den färg vi önskade. Att sitta och måla tillsammans var den lugna och kreativa miljön som behövdes för att eleverna skulle våga prata. Ville de ha en speciell penna var de tvugna att fråga efter den eftersom vi inte kunde nå pennorna. Jag var förebild och frågade alltid efter pennor som jag inte kunde nå!

Vi har även tagit promenader där vi har tagit med kameran. Eleverna har turats om att fota och de har tagit initiativet till att fota saker de inte kan det svenska ordet för. En viktig sak är att vi i gruppen för samtal och de ser inte mig som en lärare som de måste svara på ett korrekt sätt.  En härlig upplevelse var när en av eleverna, som aldrig sa något utan en direkt fråga, sa en hel mening för att vi skulle förstå vad hon ville fota.

En sak vi ofta diskuterar är vad sakerna heter på deras hemspråk, tre olika. Likheter och skillnader även grammatiska sådana kommer upp till diskussion.

Även om eleverna inte på långa vägar har nått upp till målen så har de börjat klättra på stegen dit...

Det blev ett långt inlägg...

Imorgon är en ny dag med nya möjligheter att lära sig något nytt!



Ledig fredag

Äntligen fredag och jag är ledig! Efter en underbar promenad i solsken sitter jag och funderar på hur jag på mina få timmar med eleverna ska få in allt som jag och eleverna vill göra. Ett steg i taget!!! Det måste jag lära mig!
Många funderingar som snurrar i huvudet nu!!! Nu ska jag hålla helg och njuta av den!

Hej och välkomna

Jaha då ska jag efter vissa påtryckningar börja skriva en blogg om mitt arbete som lärare... Ska bli roligt men också lite skrämmande. Har jag något att skriva om? Vill andra läsa det? Mest gör jag nog det här för att få struktur på mina tankar och få input från andra pedagoger, genom utbyte utvecklas man!

Vem är jag då? En gift tjej med tre barn som 13, 8 och 6 år gamla. Två av barnen är adopterade och ett barn har specifika skriv och stavningssvårigheter, ett annat har fått diagnosen ADHD. Alla barnen har olika matallergier. Så jag har fullt upp i min vardag! Jag älskar att spendera tid med min familj, fotografera, skriva och mycket av min kreativitet får utlopp i min scrappbooking. Här kan ni se mer av det: http://rundby.blogg.se Barnens fritidsaktiviteter tar mycket tid och det är så kul att se dem bli så inspirerade av sina tränare!

Jag arbetar snart deltid efter två år i den härliga och berömda väggen. Under mina elva år som lärare har jag mestadels arbetat med barn som har olika typer av svårigheter, alltifrån skoltrötthet till bokstavsdiagnoser. Mitt första år som lärare arbetade jag med en liten grupp på en skola på Gotland. Roligt och mycket intensivt! Nu arbetar jag på en skola i Helsingborg med en härlig mix av barn från världens alla hörn! I min lilla undervisningsgrupp arbetar jag med tre elever som har varit i Sverige under kort tid och behöver mycket stöd i sitt språk.

Jag brinner för de här barnen som behöver ett extra stöd för att kunna utvecklas vidare.


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0