TALA

Under hösten har jag funderat mycket på hur jag ska få eleverna att våga använda språket aktivt. Under mina år som lärare i engelska har jag använt många vanliga talövningar som att prata om en bild, skriva en dialog, låtsas beställa mat osv. Här kändes det inte rätt och jag vill inte vara den som pratar mest, jag kan ju prata och dessvärre är jag mycket bra på det!!!:)
Jag ville få de tre eleverna att prata med varandra och våga använda nya ord. Eleverna känner inte varandra särskilt väl, en är helt ny på skolan. Skulle vi få ut något av vår lilla grupp viste jag att de måste känna sig trygga i gruppen. Hur gör jag det när en av dem inte förstår något jag säger, som sagt jag är väldigt van vid att använda ord för att förklara vad jag vill!!!
Vid första tillfället vi träffades alla tre tog jag med akvarellpennor, papper och penslar. Vilket lyckokast, ibland ska man ha tur! Vi ritade/målade alla fyra och det blev naturligt att be varandra skicka pennor med den färg vi önskade. Att sitta och måla tillsammans var den lugna och kreativa miljön som behövdes för att eleverna skulle våga prata. Ville de ha en speciell penna var de tvugna att fråga efter den eftersom vi inte kunde nå pennorna. Jag var förebild och frågade alltid efter pennor som jag inte kunde nå!

Vi har även tagit promenader där vi har tagit med kameran. Eleverna har turats om att fota och de har tagit initiativet till att fota saker de inte kan det svenska ordet för. En viktig sak är att vi i gruppen för samtal och de ser inte mig som en lärare som de måste svara på ett korrekt sätt.  En härlig upplevelse var när en av eleverna, som aldrig sa något utan en direkt fråga, sa en hel mening för att vi skulle förstå vad hon ville fota.

En sak vi ofta diskuterar är vad sakerna heter på deras hemspråk, tre olika. Likheter och skillnader även grammatiska sådana kommer upp till diskussion.

Även om eleverna inte på långa vägar har nått upp till målen så har de börjat klättra på stegen dit...

Det blev ett långt inlägg...

Imorgon är en ny dag med nya möjligheter att lära sig något nytt!



Kommentarer
Postat av: anna-lena

Intressant sätt att lära. Genom kameran ser man

världen på ett annat sätt. Det borde alla pröva att jobba mer med.... Genom att läsa ditt inlägg, så fick jag genast idén till en svenska lektion med mina fyror. Bra att du börjat blogga och dela med ej av ditt tänkande.

2011-10-18 @ 18:52:32
URL: http://femfemman.blogspot.com
Postat av: Anna Kaya

Hej!



Vad roligt att hitta en till som arbetar med nyanlända elever! Varmt välkommen till skolbloggosfären, det ska blir roligt att följa dig!



Att få eleverna att tala, att använda sitt språk, är inte någon lätt uppgift. Att ta med eleverna ut och fota var en bra idé! Det ska jag prova.

2011-10-18 @ 20:02:40
URL: http://nyisvenskaskolan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0